مدیرعامل جدید کشتیرانی از برنامهریزی برای تبدیل این شرکت ۱.۶ هزار میلیارد تومانی به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا خبر داد و گفت: تا دو سال آینده به رتبه ۱۵ دنیا میرسیم.
به گزارش وبسایت ارتا تحلیل و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، محمد سعیدی مدیر سابق شستا که از دوم شهریور امسال جانشین محمدحسین داجمر (بعد از 10 سال ) در مدیریت شرکت بزرگ و 1.6 هزار میلیارد تومانی کشتیرانی شده، در اولین اظهارات رسمی درباره برنامه های مدنظر خود به تسنیم گفت : متاسفانه خطوط کشتیرانی ایران از جمله ما طی چند سال اخیر به دلیل تحریمها با محدودیتهایی مواجه شدند. بر اساس توافق هستهای از اوایل ژانویه (دیماه امسال) رفته رفته با حذف تحریمها فضای جدید برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شکل میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه با لغو تحریمها باید در جایگاه اصلی شرکت در بین شرکتهای کشتیرانی برتر دنیا قرار گیریم، تصریح کرد: هماکنون رنکینگ 21 دنیا را در اختیار داریم که با توجه به قابلیتها، ظرفیتها و نیروهای توانمندی که در کشور داریم برنامهریزی کردهایم ظرف دو سال آینده به رتبه 15 دنیا برسیم.
وی ادامه داد: مطابق برنامه در پایان 5 سال آینده نیز به یکی از 10 شرکت برتر کشتیرانی دنیا تبدیل خواهیم شد. این برنامه با اتکا به 158 فروند کشتی شرکت کشتیرانی و نیروهای متخصص و ارزشمند محقق میشود
این مقام مسئول ادامه داد: در دوران تحریم صنعت کشتیرانی نتوانست از پیشرفت سختافزاری و نرمافزاری برخوردار شود. از این رو با رفع تحریمها بهدنبال نوسازی سیستمهای سخت افزاری و نرمافزاری دقیقا منطبق با شرایط روز دنیا هستیم. همچنین برگزاری دورههای آموزشی عالی برای پرسنل کشتیرانی با استفاده از امکان همکاری با دانشگاههای معتبر دنیا از دیگر برنامههایی است که توسط شرکت کشتیرانی اجرایی خواهد شد. در چند سال اخیر در آموزش قابلیتهای زیادی بهوجود آمده است، اما برای بهبود و ارتقای این آموزشها به سطح عالی نیازمند توافقاتی هستیم.
سعیدی افزود: مذاکرات اولیه برای ارتقای آموزشها به سطح عالی آغاز شده تا بتوانیم نیروهای جوان را در مرحله آموزشهای عالیث شرکت دهیم.
وی با بیان اینکه گسترش حملونقل ترکیبی یکی دیگر از اولویتهای کاری در کشتیرانی است، گفت: با توجه به شرایط جدید CIS و نیاز شدید کشورهای این منطقه به دریاهای آزاد از طریق ایران حملونقل ترکیبی را گسترش خواهیم داد. بر این اساس مسیر کشورهای آسیانه میانه مانند قزاقستان، ترکمنستان و... به دریای آزاد از طریق خلیجفارس و دریای عمان را فراهم میکنیم، این مسئله یک مزیت گسترده برای بنادر ایران محسوب میشود چراکه از خطوط کشتیرانی گسترده،زیرساختهای خوب ریلی برخوردار هستیم.
به گفته سعیدی صادرات و واردات این کشورها از طریق دریا و زمین در ظرفیتها و ترنور مالی موثر خواهد بود.
مدیرعامل کشتیرانی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تحریمها مقداری برند IRISL را با محدویت مواجه کرد با برداشته شدن تحریمها برند کشتیرانی در سطح بینالمللی با پرچم مقدس ایران به بنادر مهم دنیا تردد خواهیم کرد.
سعیدی یکی دیگر از اولویتهای کشتیرانی را توسعه سیستم بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) اعلام کرد و گفت: به دلیل قابلیتهایی که در این بخش داریم میتوانیم در حوزه حملونقل سوخت با سیستمهای بانکرینگ درآمدهای قابل ملاحظهای را کسب کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به راحتی می توانیم با ایجاد مخازن در مناطق مختلف دنیا از این بیزینس برخوردار شویم، تصریح کرد: متناسب با هدفگذای انجام شده برای ارتقای جایگاه کشتیرانی، باید بخش کانتینری و فلهبر به لحاظ ناوگان و نیروی انسانی بهروز شود.
به گفته وی ارتقای ناوگان کانتینری و فلهبر در برنامه کاری میانمدت و بلند مدت قرار دارد.