پیش‌بینی اکونومیست از آینده صنعت خودرو

امروز شنبه 29 شهریور 1399
اخبار بورسی و اقتصادی

دو شرکت ایران خودرو و سایپا که در ۱۰ ماه سال جاری ۴ و ۱۳ درصد بازدهی مثبت سهام داشته اند، عملکرد ۹ ماهه خود را با سود ۳۷۲ ریالی و زیان ۵۱ ریالی هر سهم اعلام کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اتمام مهلت ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت های بورسی و فرابورسی، دو شرکت ایران خودرو و سایپا هم که طی 10 ماه سال جاری 4 و 13 درصد بازدهی مثبت سهام داشته اند، وضعیت مالی خود را اعلام کردند.

براساس این گزارش،شرکت 1.2 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو که برای مدتی لیدر بازار سهام بود و برخی در انتظار تعدیل مثبت قابل توجه 30 تا 40 درصدی بودند، پیش بینی سود 324 ریالی هرسهم سال مالی منتهی به اسفند جاری را با 15 درصد افزایش ، 372 ریال اعلام کرده است.

ایران خودرو که 88 درصد این مبلغ را معادل 328 ریال محقق کرده دلیل رشد 15 درصدی را افزایش قابل توجه در آمد حاصل از سرمایه گذاری ها به دلیل افزایش فروش و بالطبع افزایش موجودی حساب های شرکت نزد بانکها و افزایش قابل توجه در آمد حاصل از سپردهای سرمایه گذاری دانسته است.

همچنین این شرکت درباره افزایش بودجه تولید از 510 به 550 هزار دستگاه درسال جاری، نرخ ارز آزاد هر یورو در خرید های خارجی را 4100 تومان تعیین و اعلام کرده مبلغ فروش به واسطه افزایش حجم و ترکیب محصولات افزایش داشته و نرخ فروش تغییری نیافته است.همچنین هزینه های عمومی و اداری ، توزیع و فروش و خالص سایر در آمدها و هزینه های عملیاتی با توجه به مبالغ واقعی 9 ماهه، بازنگری و اصلاح شده است.

این درحالی است که امروز سهام ایران خودرو به رغم اعلام تعدیل 15 درصدی سود هرسهم با کاهش 4 درصدی قیمت و صف فروش چند میلیون سهمی مواجه شده اما سهام سایپا با وجود اعلام زیان ، صف فروشی را به خود ندید.

براساس این گزارش، شرکت 1.7 هزار میلیارد تومانی سایپا هم که برای سال جاری به ازای هر سه 9 ریال سود پیش بینی کرده ، عملکرد مثبتی نداشته و نه تنها نتوانسته درصدی از این سود اندک را پوشش دهد بلکه زیان 51 ریالی برای هر سهم را در نظرگرفته است.  این درحالی است که طی 9 ماه گذشته 70 درصد از پیش بینی تولید 382 هزار و 500 دستگاه محقق شده است.

نشریه اکونومیست در ویژه‌نامه سال 2015 خود پیش‌بینی کرده که سال آینده میلادی رقابت میان خودروسازان به اوج خود خواهد رسید. اکونومیست که در ویژه‌نامه خود به پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهان در سال 2014 پرداخته در مورد صنعت خودرو نوشته است که در سال 2015 خودروها می‌توانند پرواز کنند و حتی به زمان سفر کنند. تعجب می‌کنید؟ درست است.
این نشریه ادامه داده که این امر محقق می‌شود البته در فیلم‌های سینمایی «بازگشت به آینده» در سال 2015. اکونومیست تاکید کرده که اما در عالم واقعیت، رقابت میان تولیدکنندگان خودرو در سال 2015 به منظور افزایش کیفیت و کارآیی خودروها اوج خواهد گرفت.
پیش‌بینی این نشریه همچنین حکایت از آن دارد که گروه‌های بزرگ خودروسازی تلاش می‌کنند با افزایش کیفیت و کاهش میزان مصرف بنزین، خودروها گوی سبقت را از دیگری بربایند.  این نشریه در ادامه به سرمایه‌گذاری و برنامه برخی از شرکت‌ها برای تولید محصولات جدید و دوگانه‌سوز اشاره و تاکید کرده که هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی از گروه‌های خودروسازی از جمله نیسان، بر ساخت و عرضه خودروهای دو یا چندگانه‌سوز سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرده‌اند.
این نشریه در ادامه عنوان کرده که چینی‌ها نیز بر تولید و عرضه 500 هزار خودرو با سوخت جدید در سال 2015 سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اکونومیست در پایان یادآوری کرده که نزدیک به 45 درصد از 73 میلیون خودرو نو در جهان در سال آینده متعلق به آسیا خواهد بود.  اندونزی (با 12 درصد) در میان کشورهای آسیایی پیشروست؛ ژاپن (با 3 درصد) در جایگاه دوم و آمریکا نیز 5 درصد از خودروهای نو را خواهد داشت.